Technologie Web i Java
Prowadzący: dr hab. inż. Jan PROKOP, prof. PRz
– | Problematyka technologii Web, podstawowe pojęcia, przegląd technologii. Język XHTML, reguły składni, wersje DTD, budowa dokumentu XHTML, znaczniki, formatowanie tekstu, odsyłacze hipertekstowe. Layout, tworzenie struktury witryny WWW, budowa w oparciu o bloki, tabele, ramki. |
– | Technologia DHTML. Podstawy kaskadowych arkuszy stylów. CSS – dziedziczenie, kaskadowość, składnia definicji stylu. CSS – tworzenie klas, tworzenie identyfikatora ID, selektor kontekstowy i uniwersalny, pseudoklasy, pseudoelementy. Sposoby wstawiania arkuszy stylów. CSS -przykłady. |
– | Podstawy języka JavaScript, sposoby umieszczania skryptów JavaScript. Podstawy programowania, zmienne, funkcje, instrukcje sterujące, główne obiekty, metody, zdarzenia. JavaScript – przykłady. Obiektowy model dokumentu. HTML DOM – dostęp do elementów, przykłady. |
– | Język XML, podstawy języka, definicje, aplikacje XML, obszary zastosowań. Elementy składowe technologii XML. Podstawowe zasady składni języka XML. Techniki tworzenia dokumentów XML. Techniki wyświetlania dokumentów XML – zastosowanie kaskadowych arkuszy stylów (CSS), technika wiązania danych, obiektowy model dokumentu XML DOM. |
– | Zastosowanie języka XSL, pisanie szablonów, wyświetlanie plików XML. Języki XSLT oraz XPath – przekształcanie dokumentu XML do innych formatów, np. XHTML. Tworzenie szablonów. Dynamiczne przekształcenia XSLT. |
– | Technologia AJAX – tworzenie interfejsów stron webowych, umożliwiających zmianę fragmentu zawartości bez przeładowania całej strony. Architektura AJAX, zalety i wady, zastosowania. Podstawy działania AJAX, komponenty aplikacji AJAX, tworzenie obiektu XMLHttpRequest. Wysyłanie żądań i obsługa odpowiedzi. Przykłady. |
– | Język PHP – składnia, funkcje, tablice, formularze. Budowa serwisu. PHP OOP. |
– | Język PHP – XML (SAX, DOM). PHP – obsługa baz danych |
– | Technologia Java. Platforma JAVA – architektura, podstawowe pojęcia (JVM, Java API, J2SE, J2EE, J2ME). Podstawy języka JAVA, podstawowe cechy i pojęcia (aplikacja, aplet, serwlet, doklet, portlet, midlet i inne). Narzędzia, opcje kompilatora, błędy kompilacji, błędy wykonania. |
– | JAVA – programowanie obiektowe, dziedziczenie, interfejsy, pakiety. Klasy, pola danych, metody, obiekty. Klasy zagnieżdżone. Podstawy bibliotek AWT i Swing. |
– | Budowa graficznego interfejsu użytkownika (GUI), podstawy, kontenery i komponenty. Techniki zarządzania układem komponentów. |
– | Java – programowanie obsługi zdarzeń, podstawy, kategorie zdarzeń. Przykłady obsługi zdarzeń (zdarzenia od komponentów, myszki, klawiatury). |
– | Technologia Java Swing, typy kontenerów, wybrane komponenty. Swing, tworzenie menu, okna dialogowe, formatowanie tekstu. |
– | Java i XML – DOM, SAX, StAX, XSLT, XPath. Walidacja dokumentu XML z DTD lub XML Schema. |
– | Podstawy Java EE. Serwlety, servlet API, obsługa żądań protokołu HTTP. Java i bazy danych (JDBC). |